Tel.: 01 750 90 80
GSM: 051 651 538, 051 417 778
04.10.2021
V praksi opažamo, da marsikateri podjetniki (predvsem začetniki, pa tudi ostali) pravzaprav ne vejo, da pri poslovanju z gotovino obstajajo določena pravila in omejitve. V članku bomo zato pregledali, kakšne omejitve določa zakonodaja v primeru poslovanja med podjetji ter med podjetji in fizičnimi osebami. S poznavanjem predpisov se podjetniki lahko izognejo globam, ki niso nizke – segajo tudi do 120.000 €.
Gotovinsko poslovanje med podjetji
Gotovinsko poslovanje med podjetji ureja Zakon o davčnem postopku, kjer so določena pravila, omejitve, obveznosti in tudi izjeme pri tovrstnem poslovanju s podjetji. Za gotovinsko poslovanje med podjetji se šteje vsako poslovanje, ki poteka med naslednjimi subjekti:
- pravne in druge osebe,
- samostojni podjetniki posamezniki,
- posamezniki, ki samostojno opravljajo dejavnost,
- upravni in drugi državni organi,
- organi samoupravnih lokalnih skupnosti in nosilci javnih pooblastil.
36. člen omenjenega zakona določa, da morajo zgoraj navedeni subjekti plačila za dobavljeno blago in opravljene storitve ter druga plačila prejemnikom nakazovati na njihove transakcijske račune. Ne glede na to pa se plačila za dobavljeno blago in opravljene storitve ter druga plačila ne nakazujejo na transakcijske račune, če gre za plačila v manjših zneskih ali če je drugače zagotovljena evidenca o teh plačilih. Pravilnik o izvajanju Zakona o davčnem postopku v tem primeru podrobneje določa, kaj pomeni plačilo v manjših zneskih, in sicer gre za plačila, ki ne presegajo 420 €.
Gotovinsko poslovanje med podjetjem in fizično osebo
Gotovinsko poslovanje med podjetjem in fizično osebo ureja Zakon o preprečevanju pranja denarja in financiranja terorizma. Ta kot gotovinsko transakcijo definira vsak sprejem, izročitev ali zamenjavo gotovine, pri čemer zavezanec od stranke fizično sprejme gotovino (tj. bankovce ali kovance, ki so v obtoku kot plačilno sredstvo) oziroma stranki fizično izroči gotovino v posest in razpolaganje.
67. člen tega zakona določa, da pravne ali fizične osebe, ki opravljajo dejavnost prodaje blaga ali opravljajo storitve v Republiki Sloveniji, od stranke ali nekoga tretjega pri prodaji posameznega blaga ali opravljanju posamezne storitve ne smejo sprejeti plačila v gotovini, če to plačilo presega vrednost 5.000 eurov. Ta omejitev sprejemanja gotovinskih plačil velja tudi, če se plačilo za prodano blago ali opravljeno storitev opravi v več med seboj povezanih gotovinskih transakcijah, ki skupaj presegajo vrednost 5.000 eurov.
Nadzor nad gotovinskim poslovanjem med pravnimi in fizičnimi osebami v inšpekcijskih postopkih opravljata Finančna uprava Republike Slovenije ter Urad za preprečevanja pranja denarja. V primeru, da podjetje ne upošteva omejitev, ki jih predvideva veljavna zakonodaja, ga lahko doleti kazen v višini od 12.000 do 120.000 EUR.
Davčne blagajne in vezana knjiga računov
Pri poslovanju z gotovino s fizičnimi osebami ali s podjetji je potrebno izdane račune davčno potrjevati. Pred tem mora podjetnik oziroma podjetje sprejeti interni akt. Davčno lahko račune potrdi na dva načina. Prvi način je uporaba vezane knjige računov, ki je smiselna v primeru, da podjetje izda mesečno zelo malo računov. Vezana knjiga računov zahteva več birokratskega dela, saj je potrebno račune izpolniti ročno, poleg tega pa jih je potrebno tudi ročno potrditi pri FURS-u. Druga možnost je uporaba davčne blagajne, ki omogoča izdajanje in davčno potrjevanje računov na enem mestu.
Pri tem izpostavljamo, da je preko FURS-a na razpolago brezplačna t.i. miniBlagajna, preko katere se poroča račune iz vezane knjige računov, uporablja pa se lahko tudi kot mobilna davčna blagajna. Omogoča izdajanje gotovinskih računov na POS tiskalnikih z uporabo Android tablice ali pametnega telefona. Za delovanje mobilne aplikacije je ključna stalna povezanost z internetom, saj v nasprotnem primeru aplikacija ne omogoča izdaje računov. Primerna je predvsem za uporabnike, ki mesečno izdajo malo računov.
Sklep
Poslovanje poslovnih subjektov mora biti vedno brezgotovinsko, razen v primerih, ko gre za manjše zneske do višine 420 €. Pri prodaji blaga ali opravljanju storitve fizičnim strankam pa je omejitev pri prejemu plačila v gotovini 5.000 EUR. Kadar znesek presega 5.000 EUR, mora podjetje plačilo od stranke sprejeti na svoj transakcijski račun. V primeru, da podjetje ne upošteva teh omejitev, ga lahko doleti kazen v višini od 12.000 do 120.000 EUR.
Anja Žagar
podjetniška svetovalka
SPOT Svetovanje Osrednjeslovenska | Podjetniško svetovanje in regionalno povezovanje
Viri:
1. Zakon o davčnem postopku (ZDavP-2), http://www.pisrs.si/Pis.web/pregledPredpisa?id=ZAKO4703 (4. 10. 2021)
2. Pravilnik o izvajanju Zakona o davčnem postopku, http://www.pisrs.si/Pis.web/pregledPredpisa?id=PRAV7927 (4. 10. 2021)
3. Zakon o preprečevanju pranja denarja in financiranja terorizma (ZPPDFT-1), http://www.pisrs.si/Pis.web/pregledPredpisa?id=ZAKO7132 (4. 10. 2021)
4. Gotovinsko poslovanje med podjetjem in fizično osebo, https://data.si/blog/gotovinsko-poslovanje-s-fizicno-osebo/ (4. 10. 2021)
5. miniBlagajna – Aplikacija za izdajo gotovinskih računov in VKR poročanje, https://miniblagajna.fu.gov.si/ (4. 10. 2021)
Projekt SPOT Svetovanje je sofinanciran s pomočjo Evropskega sklada za regionalni razvoj, Ministrstva za gospodarski razvoj in tehnologijo ter SPIRIT Slovenija, javna agencija.
OBMOČNA OBRTNO-PODJETNIŠKA ZBORNICA LOGATEC
Tržaška cesta 11, 1370 Logatec
T: 01 750 90 80
051 651 538, 051 417 778
E: info@ooz-logatec.si
Ponedeljek: 9.00 - 12.00
Sreda: 9.00 - 12.00 in 14.00 - 16.00
Petek: 9.00 - 12.00
Tel.: 01 750 90 80
GSM: 051 651 538, 051 417 778
OOZ Logatec, avtorske pravice pridržane
Izdelava spletnih strani:Izdelava spletnih strani - Spletna postaja
Spletna stran uporablja piškotke za boljše delovanje
Z brskanjem po naši spletni strani se strinjate, da lahko uporabljamo piškotke, ki so namenjeni vaši boljši uporabniški izkušnji na naši spletni strani. Za lastne potrebe analitike uporabljamo Google Analytics, ki v ta namen namesti piškotke (izbriši GA piškotke). Več o piškotkih.